1) průměrná rychlost na suché nezpevněné cestě 2) vozidlo je obojživelné; - maximální rychlost (vpřed): min. 7 km/h - maximální rychlost (vzad): ~ 2 km/h
1) average speed on dry unpaved road 2) the vehicle is amphibious; - maximum speed (forward): min. 4.3 mph - maximum speed (backwards): ~ 1.2 mph
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-90-t13257#429586
Verze : 1
OT-90
Pásová obrněný transportér OT-90 vznikl na začátku devadesátých let přestavbou z bojového vozidla pěchoty BVP-1, jehož věž byla nahrazena upraveným věžovým kompletem z BTR-60PB, který byl v Československu používán na transportérech OT-64A SKOT.
Tato konverze byla iniciována uzavřením Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách v Evropě v Paříži dne 19.11.1990 a Dohody o maximálních úrovních konvenčních zbraní a techniky, jež byla podepsána 3.11.1990 v Budapešti. V rámci limitů stanovených těmito smlouvami mohla mít československá armáda ve své výzbroji maximálně 2050 kusů bojových obrněných vozidel, tzn. obrněných transportérů (vozidla určená k přepravě družstva pěchoty a vybavená zbraní ráže menší než 20 mm) a bojových vozidel pěchoty (vozidla vybavená kanónem ráže nejméně 20 mm a odpalovacím zařízením protitankových řízených střel). Na konci osmdesátých let ČSLA disponovala více než 2000 exempláři BVP-1 a BVP-2, pro které však uvedené úmluvy stanovovaly limit 1430 kusů. Aby mohly být smlouvy splněny, přistoupilo se k rekonstrukci bojových vozidel pěchoty BVP-1 na obrněné transportéry. Tímto způsobem měla být zároveň provedena obměna starého vozového parku v kategorii obrněných transportérů (OT-62 a OT-64), které již byly zastaralé a navíc k nim nebyl dostatek náhradních dílů.
V krátké době bylo navrženo pět variant řešení s výzbrojí i bez výzbroje (z toho byly postaveny dva funkční vzory), které musely splňovat požadavky na nevratnost změn a poměrně jednoduchou a rychlou možnost přestavby. Kvůli velmi omezeným technickým, časovým a kapacitním důvodům byla realizována varianta s využitím věže z typu OT-64A. Tímto způsobem došlo k "omlazení" obrněných transportérů československé armády o 10 až 15 let. Zároveň došlo k částečné unifikaci s již provozovanými bojovými vozidly pěchoty. Přestavbou na OT-90 se sice několik stovek vozidel BVP-1 ušetřilo sešrotování, ale za cenu, kdy "nový" obrněný transportér měl velké množství nedostatků. Vzhledem k nouzové povaze konverze, kterou realizovali pracovníci VOP 026 často přímo u bojových útvarů, byla kvalita řemeslného zpracování transportérů OT-90 v řadě případů velmi špatná. To spolu se snížením palebné síly původního bojového vozidla pěchoty vedlo k tomu, že OT-90 získaly posměšnou přezdívku "Havlův tygr".
Mezi roky 1990 a 1991 bylo na standard OT-90 upraveno celkem 620 kusů BVP-1. Po rozpadu federace jich AČR do své výzbroje převzala 413. V roce 2008 byly do Středoafrické republiky ze Slovenska dodány pravděpodobně tři OT-90.
Již v počátcích provozu OT-90 u útvarů se na světlo světa dostala řada jejich nedostatků, které byly řešeny v rámci modernizací OT-90M1 a OT-90M2. Od základního provedení OT-90 byla dále odvozena řada specializovaných nástaveb: VP-90 - velitelské pracoviště DP-90 - dělostřelecká pozorovatelna MU-90 - minový ukladač OZ-90 - zdravotnické vozidlo odsunové DTP-90/55 - dílna technické pomoci DTP-90/72 - dílna technické pomoci ZV-90 - zdrojové vozidlo
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-90-t13257#82461
Verze : 2
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-90-t13257#429590
Verze : 1
Diskuse
"Havlův Tygr" - přestavba BVP-1 (IFV) na OT-90 (APC) vynucená smlouvou o konvenčních silách v Evropě. Tato smlouva klasifikovala BVP-1 s jeho 73 mm kanónem jako stíhač tanků. Proto byly nadpočetné BVP-1 urychleně přestavěny sejmutím věže a její náhradou věžičkou z OT-64. Bohužel se vyznačovaly nízkou tuhostí navařeného oběžného věnce a nekvalitním provedením přestavby (technologie svařování hliníkové slitiny skříně). To vedlo k častému zkřížení věnce a nepohyblivosti věže. Existují OT-90M1, M2 a M3.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-90-t13257#82466
Verze : 0
Myslíte si, že to je OT-90?
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-90-t13257#47129
Verze : 0
Keďže mu chýba tlmenie vahadla druhého pojazdového kolesa,tak to vyzerá na pôvodnú-prvú podobu OT90.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-90-t13257#47139
Verze : 0
Už to tak vypadá, ale trochu mne matou ty gumové náhrady blatníků a zvlášť ten kryt nad boxem filtru FVZ a otevřená krabice/krabička nad "falešným hákem", ve kterém byla trubka, kterou se přiváděl vzduch pro přístroj radiačního a chemického průzkumu GO-27. Taky modifikace Luny", respektive její přemístění na věž se mi moc nezdá.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-90-t13257#56075
Verze : 0
Inak ten OT-90 vyzerá,ako upravený prototyp pôvodnej OT-90.Možno nejaký predchodca modernizačnej úpravy M1.
Písmená U,UP a P znamenajú presne čo? Nieje mi význam tohoto značenia úplne jasný. Je to úprava,upravený prototyp a prototyp alebo čo?
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-90-t13257#56364
Verze : 0
U=uložené vozidlo (zpravidla po generálce nebo jiné "větší periodické opravě"), vpodstatě určeno ke zprovoznění při mobilizaci), bylo/mělo by být ve skladech NZ, různé druhy uložení (od kompletní "šprcky" přes poloobal až po prosté zakonzervování motoru, nátěr pásů "Madolakem" a gumových částí "Gumolakem", dělaly se zpravidla jen "přechody" a nebo, pokud šlo o mašinu v kompletní "šprcce", tak se jenom kontrolovaly vlhkoměry a 1xza 5let se udělaly přechody. Vzhledem k intenzitě údržby (zpravidla a pokud bylo uložení odfláknuto) myšiny tekly a z technického hlediska stály za dvě věci... netočily, nebrzdily, tekly a tak... P=provozní vozidlo, před provedením generálky nebo jiné "větší periodické opravy", využíváno k výcviku s cílem "vyjetí meziopravní normy proběhu km", ač se to nezdá, tak to byly mašiny v nejlepším technickém stavu (zpravidla - dělal se na nich vzhledem k intenzivnímu provozu odpovídající údržba) - nenechte se zmást vzhledem... UP=uložené vozidlo se zvýšeným proběhem, vpodstatě platí jako u "U", ale druh uložení jen konzervací motoru a připojením na UKN - konzervátor/dobíječ baterek, vytahovalo se zpravidla na větší cvičení (plukovní nebo divizní) a bylo první na řadě k převedení z "UP" na "P", pokud některá z mašin toho typu šla do generálky nebo jiné "větší periodické opravy". V mnoha případech uvádění těchto zkratek nebylo pravidlem...
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-90-t13257#56490
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.